Otevřené kruhy
Perspektivy UVUO v roce
2006

Historie
Unie výtvarných umělců Olomoucka (UVUO) je relativně krátká, v roce 2006
uplynulo 16 let od jejího založení. Toto sdružení navazuje na předchozí
umělecký spolkový život v českých zemích, se všemi jeho dobře známými
pozitivními i negativními rysy. Myslím, že v této chvíli není nutné dlouze
bilancovat, spíše je potřebné malinko se zastavit, pokusit se přesněji
formulovat smysl vlastní existence a přemýšlet o dalším směřování.
Za
uplynulé období už UVUO určitým způsobem projevila své možnosti, dokázala
převzít a nově rozvinout činnost jedné z nejvýznamnějších olomouckých
výstavních síní (1966-1997 Kabinet grafiky, od roku 1998 Galerie G) a navázala
množství mezinárodních kontaktů otevírajících prostor pro organizaci uměleckých
projektů, výměnných výstav a výtvarných sympozií. To je ta část, která je
vnějškově více viditelná a je také dostatečně reprezentativní. Druhou částí,
která je možná na první pohled méně zřetelná, je společenství živých lidí, často zajímavých a nadaných
mnohostrannými talenty, kteří si podrželi základní pocit soudržnosti a
kolegiality. V současnosti má tento spolek 86 členů. Nepochybně budou vždy
existovat přirozené polarity, například mezi individualismem a smyslem pro
společné cíle, anebo mezi úzkými skupinovými zájmy a vnímáním věcí v široce
rozevřeném horizontu. Zdá se, že UVUO je dobře fungujícím sdružením ve vlastním
smyslu tohoto slova, v budování vztahů uvnitř daného celku a v práci ve
prospěch vlastních členů, ale zároveň prokazuje schopnost generovat aktivity,
které výrazně přesahují běžný obzor jednoho oblastního výtvarného spolku.
Publikační činnost a různé realizované projekty (např. „Civitas Dei“, „Město
jako místo pro člověka“, česko-německé a česko-italské projekty, podíl na
organizaci šternberského symposia „Místa Paměti“, publikace „Decennium“ a
aktuální almanach, anebo v roce 2006 zprovozněné internetové stránky) to
dostatečně dokládají.
Vzájemné
propojení a vyváženost tří základních dimenzí existence a činnosti, jimiž jsou vlastní spolkový život, provozování galerie
a schopnost otevřít se širším, univerzálnějším perspektivám, které významně
překračují rámec regionu a napojují se na mezinárodní souvislosti, je tím
vlastním smyslem - raison d’étre, tím
„něčím navíc“, co i do budoucnosti může Unii zajistit další dobré perspektivy
rozvoje. To, před čím bude UVUO stát naléhavě už v blízké budoucnosti, je
generační výměna. Lidé, kteří se dovedou svými tvůrčími aktivitami uživit a
ještě si najdou čas na práci ve prospěch většího celku, umí koncepčně myslet,
orientují se na širší umělecké scéně, a ovládají alespoň některý ze světových
jazyků, budou v každé době velice potřební. A budou vždy vzácní, přestože díky
svobodě výuky a možnostem cestovat do celého světa už máme v naší republice
celou plejádu nových umělců a teoretiků, kteří by mnohé z výše uvedených
kritérií dokázali naplnit.
Závažným
tématem, které se dotýká celé výtvarné obce, je postavení umělce a umělecké
tvorby ve společnosti. Jaký je profil profesionálního výtvarného umělce v
dnešní době? Nakolik je jeho tvorba vnímána okolím jako opravdu potřebná a
žádoucí? Jaký smysl mají výstavy a ke komu promlouvají? Jaký dlouhodobý smysl a
cíl má výstavní činnost Galerie G? A jak vypadá návštěvnost galerií obecně? To
vše souvisí s otázkou, jak současné umění koresponduje s podstatnými tématy
dnešní doby. Její problémy jsou naléhavé, zejména narůstající kontrast mezi
světy (plýtvající Sever a hladovějící Jih, či euroamerická
civilizace a islámský svět), cynismus ekonomické a politické moci, globální
konzumismus, drancování přírody a zároveň neschopnost čelit velkým přírodním
pohromám, vzájemná nesnášenlivost, která přerůstá do nenávisti a terorismu. V
západním světě se často mluví o vysychání vlastních kořenů, o krizi, či dokonce
„noci“ kultury; je také stále těžší sjednotit se alespoň na minimálním základu
obecně sdílených hodnot a norem. Společně s ekonomickým a technologickým
rozmachem narůstá existenciální úzkost. Přitom v zemích, kde je alespoň určitá
míra blahobytu, převládá tendence neřešit problémy a strkat hlavu do písku -
docela ochotně se necháváme opíjet masovou, mediálně-hypermarketovou kulturou,
přestože tušíme, že proces vystřízlivění může být hodně bolavý. Ale celý tento
svět je také výzvou k otevřenosti, k hledání cest pokojného vzájemného soužití.
Starost o přežití lidstva na zemi se může stát hybnou silou, která umocňuje
například ekologické cítění a obecný pocit zodpovědnosti. Velká světová
náboženství díky hrozbě terorismu - a nejenom jí - zintenzivňují vzájemný
dialog. Zásluhou televize, na kterou obvykle všichni nadáváme, se celý svět
rychle dozvídá o přírodních a humanitárních katastrofách. Vzbuzuje to vlnu
zájmu, solidarity a pomoci. Po zničení mrakodrapů v září 2001 se v New Yorku stala
do té doby nemyslitelná věc: celá řada prestižních galerií prolomila své
uzavřené kruhy a otevřela prostor pro mladé neznámé výtvarníky, aby přinesli
svá díla a nabízeli je k prodeji. Návštěvnost velkých světových uměleckých
přehlídek (třeba Bienále v Benátkách, či Documenta v Kasselu) je obrovská. Zčásti je to dáno tradicí a dobrou
mediální prezentací, ale zároveň je to znamením toho, že na jedné straně se
kurátoři těchto akcí snaží vyzvednout silná současná témata a na druhé straně
lidé stále od umění něco očekávají, zajímají se o to, kam se ubírá a jaké
výpovědi přináší. Umělecká tvorba má stále v rukou silný potenciál, může se stát jedním z důležitých hlasů ve
společnosti, které formují současné vědomí člověka o sobě samém a o cílech k
nimž směřuje.

Unie
výtvarných umělců Olomoucka je svým sídlem, základním teritoriálním záběrem a
nakonec i samotným názvem jistě hlavně regionálním sdružením. Mohlo by se také
stát, že vinou neuvážených rozhodnutí, ale například i nedostatečným přílivem
nových členů, či pod tlakem vnějškových podmínek se sdružení promění v omezený,
dovnitř sebe zahleděný subjekt. Je však možná i cesta úplně opačná - vidím ji
jako reálnou také ve vztahu k tomu, co jsem výše popsal - a to je perspektiva
otevřených kruhů. Mezinárodní aktivity, na nichž se UVUO podílí, jednoznačně
souvisí s hledáním nových podob uplatnění výtvarného umění v současném
globalizujícím se světě. Myslím si, že Unii výtvarných umělců Olomoucka zdaleka
nepostačí jenom nějaké lokání, či „provinční“ horizonty, naopak, dobrou cestou
pro ni samotnou i pro její členy, pro jejich růst a profesní kompetenci, je
vitální napojení na to, co se děje v širokém okolním světě. Proto jedním z
podstatných cílů Unie výtvarných umělců Olomoucka do budoucnosti je prohloubení
nadregionální a mezinárodní dimenze činnosti, spojené s dalším budováním
systémových partnerských vztahů, zejména se zahraničními uměleckými institucemi
a sdruženími. Jednotlivé realizace, výstavní činnost, vydávané publikace a
webové stránky UVUO směřují především k tomu, aby se staly přitažlivým a
otevřeným prostorem komunikace. Znamená to také pozvání k účasti na podobě
webových stránkách, na nichž je možné publikovat pozvánky na významnější
výstavy a kulturní akce, recenze, postřehy a názory k současné situaci ve
výtvarném umění, v kultuře a v celé společnosti.
Marek Trizuljak, v říjnu 2006
Ilustrační fotografie -
1/ Fotomontáž z různých akcí, výstav a
aktivit UVUO (2005 - 2006)
2/ Fotomontáž ze snímků z Bienále v Benátkách
2005