Náhody a shody
plasty, sáčky, pytlíky a duch doby...
Ivan Krajíček-Brot:   Instalace na mezinárodním symposiu ve Šternberku, 2005
Pascale M. Tayou - Instalace z barevných mikrotenových sáčků na Bienále v Benátkách, 2005 (Arzenál, fotografováno v říjnu 2005)
Kĺre Deichmann:  BILLA!  instalace vytvořená
na mezinárodním workshopu ve Šternberku, 2006
Dočasné obydlí jednoho z návštěvníků bienále v Benátkách v roce 2005 poblíž náměstí San Marco.                                                               
                                                                                        Fotografie nahoře (1 - 6) :   Marek Trizuljak
Ivan Kafka:  "Čeští pytlíci"  2003/2004,   převzato z pozvánky na výstavu v Galerii Šternberk, říjen - listopad 2006                (foto - reprodukce:  © Petr Zhoř)


Příklady použití plastových tašek a sáčků jsou zde uváděny bez komentáře a bez křečovitého pátrání "kdože je v tomto ohledu ten jedině původní a zcela originální". Když na symposiu ve Šternberku v roce 1995 vytvořil německý výtvarník Wolfgang Kern ze Stuttgartu instalaci z modrých igelitových pytlů naplněných vodou a zavěšených do prostoru, proslýchalo se, že velice podobné věci předtím viděl v japonské expozici na benátském Bienále...
V postmoderních výtvarných postupech, které systematicky pracují s citacemi, případně s "citacemi citací", u nichž údajně příliš nezáleží na osobní autenticitě, či originalitě (alespoň se to takto poměrně často deklarovalo v 90. letech 20. století) je někdy docela těžké rozlišit, co je momentální jednorázový instalační nápad, co je děláno na efekt a co je výsledkem cíleného dlouhodobého zrání toho-kterého umělce. V každém případě ale patří plasty mezi symptomatické výtvarné materiály současné doby.