Náhody a shody
plasty, sáčky, pytlíky a duch doby...
Ivan Krajíček-Brot: Instalace na mezinárodním symposiu ve Šternberku, 2005
Pascale M. Tayou - Instalace z barevných mikrotenových sáčků na Bienále v Benátkách, 2005 (Arzenál, fotografováno v říjnu 2005)
Kĺre Deichmann: BILLA! instalace vytvořená
na mezinárodním workshopu ve Šternberku, 2006
Dočasné obydlí jednoho z návštěvníků bienále v Benátkách v roce 2005 poblíž náměstí
San Marco.
Fotografie nahoře (1 - 6) : Marek Trizuljak
Ivan
Kafka: "Čeští pytlíci" 2003/2004, převzato z
pozvánky na výstavu v Galerii Šternberk, říjen - listopad
2006 (foto - reprodukce: © Petr Zhoř)
Příklady použití plastových tašek a sáčků jsou zde uváděny bez komentáře a bez
křečovitého pátrání "kdože je v tomto ohledu ten jedině původní a zcela originální". Když na symposiu
ve Šternberku v roce 1995 vytvořil německý výtvarník Wolfgang Kern ze Stuttgartu instalaci z modrých igelitových pytlů naplněných vodou a zavěšených do prostoru, proslýchalo se, že velice podobné věci předtím viděl v japonské expozici na benátském Bienále...
V postmoderních výtvarných postupech, které systematicky pracují s citacemi, případně s "citacemi citací", u nichž údajně příliš nezáleží na osobní autenticitě, či originalitě (alespoň se to takto poměrně často deklarovalo v 90. letech 20. století) je někdy docela těžké rozlišit, co je momentální jednorázový instalační nápad, co je děláno na efekt a co je výsledkem cíleného dlouhodobého zrání toho-kterého umělce. V každém případě ale patří plasty mezi symptomatické výtvarné materiály současné doby.