Unie výtvarných umělců
Olomoucka
Radniční
listy 11/2003 | vydáno: 28. 11. 2003 | ![]()
Úvodem si dopřejme několik slov z historie výtvarných spolků:
Individualismus výtvarných umělců nebyl nikdy absolutní, a tak je
přirozené, že dávné umělecké cechy a hutě našly velmi brzy svůj moderní výraz v
uměleckých spolcích. Na Moravě se např. již roku 1907 vytvořilo pod vedením
Jožky Úprky v Hodoníně Sdružení výtvarných umělců Moravy s vědomou orientací na
lidové tradice Slovácka. Po první světové válce se v Brně z Klubu přátel
výtvarných umělců vyčlenil roku 1919 Klub výtvarných umělců Aleš a z něho o tři
léta později progresivnější Skupina výtvarných umělců. Stejné cíle si kladlo
Moravsko-slezské sdružení výtvarných umělců v Ostravě, založené roku 1926.
V Olomouci se prvními organizátory uměleckého života stali
na počátku století profesoři kreslení, z nichž nejvýznamnější byl Karel Wellner. Organizačně se však vázali na Hodonín. Po první
světové válce vznikly Kluby přátel umění v Olomouci, Prostějově a Přerově.
Prostějovské dění dalo v roce 1933 podnět k založení výtvarného spolku Reysek, jehož členy byli i mnozí olomoučtí umělci. Po třech
letech Reysek zanikl a spolková iniciativa se
přesunula do Olomouce. Tomu předcházela již v roce 1927 společná výstava, jíž
se zúčastnili B. Dvorský, A. Fišárek, K. Svolinský a R. Wiesner, ale zejména vánoční výstava roku
1932, uspořádaná Klubem přátel umění. Vlastnímu založení Spolku olomouckých
výtvarníků v dubnu 1937 předcházely ještě výstavy v roce 1934 a 1936. Deset let
stál v čele SOV Aljo Beran.
Po
druhé světové válce došlo k organizačním proměnám. V Ostravě se vytvořil Blok
výtvarných umělců země Moravskoslezské, jehož kolektivními členy se staly
všechny výtvarné spolky (Brno, Hodonín, Olomouc, Opava, Ostrava), mezi nimi
SOV, proměněný v roce 1946 na Skupinu moravských výtvarníků.
V roce 1951 došlo k založení Svazu československých
výtvarných umělců. V krajských městech, tedy i v Olomouci (do roku 1960),
vzniklo jeho krajské středisko. Jednotná organizace se stala postupně
výběrovou, a to nejen podle hledisek uměleckých, ale i politických.
Po listopadu 1989 se smysl jednotné umělecké organizace
vytratil a ve výtvarném životě se začaly projevovat odstředivé tendence.
Souvisely s uměleckou diferenciací a orientací.
V
Olomouci vznikl v roce 1991 Spolek olomouckých výtvarníků, jehož členy se stali
výtvarníci z okruhu vysokoškolských umělců a teoretiků a jim blízkých výtvarných
osobností. Jejich výstavním centrem je dodnes galerie Caesar.
Většina
členů a kandidátů bývalého jednotného Svazu po jisté době váhání založila
názorově obrozenou Unii výtvarných umělců v Olomouci. Jejich výstavním centrem
se stal KABINET GRAFIKY, proměněný v GALERII G. Pro rozvoj výtvarného dění v
hanácké metropoli to bylo velmi podnětné, jak ukázala i rekapitulace výstavní
činnosti za léta 1993–2003 v podobě projektu DECENIUM. Při modelaci výstavní
koncepce vycházeli členové UVUO z úmyslu navázat na tradici vysoké profesní
kvality pořádaných výstav ještě v dobách, kdy byly prostory GG ještě Kabinetem
grafiky. Nový statut galerie umožnil posun směrem k hledání mladých talentů a k
prezentaci živé, aktuálně vznikající tvorby. Skladba výstavního programu se
zaměřila na vyvážené zastoupení tří základních okruhů, tedy na pravidelnou
prezentaci výběru z tvorby členů UVUO a významných umělců olomoucké oblasti, na
cyklus výstav zajímavých osobností současné české umělecké tvorby a na reflexi
nových přínosných mezinárodních uměleckých projektů, s následnými výstavami z
tvorby zahraničních umělců a uměleckých sdružení. Těmto záměrům příznivě
napomohlo obnovené svobodné fungování uměleckého spolkového života v České
republice a jejich počáteční podpora ze strany některých významných institucí v
čele s ministerstvem kultury ČR a Nadací Českého fondu umění, jakož i
spolupráce s některými uměleckými organizacemi ze zahraničí.
Unie výtvarných umělců Olomoucka a její Galerie G si v nově
se utvářejícím spektru kulturního života Olomouce našly své opodstatněné místo
a rozvinuly schopnost pěstovat činnost, jež se stala výrazným přínosem pro
život Olomouce i Olomouckého kraje. Doložila to nejen letos realizovaná a
připomenutá výstava Decenium, ale i očekávaná a pro
advent a počátek roku 2004 připravovaná slavnostní expozice Civitas
Dei. O budoucnost výtvarné Olomouce není třeba mít
starosti. Zdá se být slibná.
Bohumír Kolář