Sochařova
náklonnost ke krajině Vysočiny a k člověku
Zdeněk Macháček vystavuje v Galerii z ruky
Jan Dočekal
Materiálem sochaře Zdeňka Macháčka (*16.8.1925 v Brně) je dřevo, náplní
děl jsou v přečetných variacích krajina a člověk. Už přes padesát let.
Za tu dobu, ve které myslel v prvé řadě na uměleckou práci, uskutečnil
téměř pět desítek autorských výstav u nás a v cizině. Teď, v červnu, v
předznamenání 85. narozenin, vystavuje v Galerii z ruky v Křížovicích na
Vysočině.
Zavedené galerie mají okruh svých autorů. Ale není to, řečeno obrazně,
klidná hladina, vlní se - autoři přicházejí a odcházejí. Ti, kteří se na
konkrétním místě líbí a jimž se líbí na tom místě, zůstávají. Jsou
„své“ galerii blízcí. Někteří z nich jsou bližší a ti „vybraní“ jsou
nejbližší. Vztah Zdeňka Macháčka a Galerie z ruky je příkladem oné třetí
možnosti, té „z výsluní“. S majitelkou galerie Stanislavou Macháčkovou
jsou manželé, galerie a sochařský ateliér jsou pod jednou střechou
bývalé stodoly na samém konci Křížovic. Těsná blízkost (osobní a
pracovní) už třikrát přivedla Macháčka do Galerie z ruky jako autora,
pokaždé u příležitosti životního výročí (1995, 2000, 2005). Podnět
přítomné výstavy, čtvrté, byl týž. Nelze ovšem opomenout, že Macháčkovy
sochy jsou v Galerii z ruky trvale, tedy i v době mimo sochařovy
autorské výstavy. Součástí galerie je totiž už pět let stálá expozice
četných Macháčkových děl, další jsou nastálo v exteriéru před galerií, v
malém přírodním divadle.
Do aktuální Macháčkovy expozice lze vstoupit stylově, skrz pět metrů
vysokou Bránu k múzám, již sochař vytvořil v roce 2008. Sama
výstava má dvě nestejně velké části. První, menší, je v prostoru pro
proměnné výstavy, druhá je aktuálně upravenou stálou expozicí v přímém
sousedství. První obsahuje nová díla, vzniklá loni a letos (Macháček
zůstává i ve velmi mužném věku aktivním tvůrcem), druhá je retrospekcí
do minulých tří desetiletí, poskytuje obsažnou informaci o vývoji
autorovy tvorby.
Předešlé Macháčkovy výstavy v Galerii z ruky vždy stvrdily, pokaždé v
jinak posunuté rovině, sochařovu dvojí náklonnost - ke krajině Vysočiny a
k člověku. To ale může být označeno za náklonnost jednu, sdruženou,
protože Macháček nevnímá člověka odtrženě od přírody. Nejspíše je to
tím, že v těsném vztahu s přírodou žije už čtyřicet let, od doby
přesídlení z Brna do Křížovic.
Vyjádření námětu je věcí výtvarného jazyka. Může být založený na
věcnosti, na rozličných stupních její umělecké stylizace, nebo, na
nejvzdálenější krajní mezi, na ryzí osobitosti autora, který je
dychtivostí po experimentu přiváděn až k vzhledově a informačně zcela
uzavřeným dílům, k nimž divák nenachází cestu. Macháčkovy tvůrčí metody
se vlní zhruba uprostřed oněch pomyslných mezí. Nestojí na popisu ani na
vyslovené abstrakci. Jsou postupem času projeveny ve dvou rovinách.
Přibližně do druhé poloviny osmdesátých let jde o formálně sevřená díla v
lyricko - expresívním tvarosloví na metaforické motivy ženského aktu
(torza a smyslné fragmenty těl) a jednotlivostí přírody či živlů.
Po počátku let devadesátých dominují komorní skulptury a vícedílné
monumentální figurální objekty, jež jsou variacemi na téma lidské touhy
vzlétnout. Tvar lidských (a zvířecích) bytostí je u Macháčka v té době
velmi uvolněný, odkazuje až ke zdrojům lidového řezbářství.
Důležitým prostředkem k pojednání motivu je často hyperbolická
jizlivost. Ovšem bez zloby. A filozofický nadhled obrácený k
lidumilství. Sochař usiluje člověka vyzvednout do nadzemského prostoru, k
fascinaci svobodného letu, protože je to právě ona fascinace, nač
intenzívně upírá mysl.
Mimo pole sochařské práce je Macháček dost možná introvertní. Skrze své
sochy, kterými se vyjadřuje nejraději a které jsou pro diváka dobře
„čitelné“, se však bez zábran rozkrývá. Sděluje, že lidské i jiné
bytosti jsou-li cílem porozumění, i vzdor zakořenění „v hroudě“ (nebo
právě díky té skutečnosti), mohou se povznést, mohou letět. A kdyby jen
skrze sílu imaginace, i tak to bude náramné.
Dříve již pojatá témata a dosažené formové postupy jsou obsaženy i v
nejnovější kolekci soch. V pozvánce se k tomu píše: „… Tentokrát
sochař opět sestoupil na zem, aby si znovu, novým pohledem, objevoval
svoji známou, vzrušující krajinu. A taky, aby si trošku hrál… A najednou
se od země odrazil ještě výš, až do kosmu. Bloudí si mezi Perseidami,
zachycuje různá Znamení a Signály z kosmu. Vrací se s nimi do svého
ateliéru, aby je zhmotnil a zachytil do modrých a červených soch…“
Macháček prohlubuje soustředění na tvarové zjednodušení. V tom
smyslu akcentujme především polychromované sochy Posel z nebe I (výška
150 cm, 2009) a Posel z nebe II (výška 200 cm, 2010), odpovídající
tendencím minimalismu. Mezi díly hlásícími se ke krajinné inspiraci
vyniká vertikální reliéf Zelená krajina (výška 200 cm, 2009). V působivé
obsahové zkratce symbolizuje krajinné tvarosloví Vysočiny. Macháček zde
navazuje na svá dřívější obdobně formovaná díla s toutéž tématikou. Po
mém soudu jde o jedno z nejpůsobivějších autorových děl z posledních
let.
(www.galeriezruky.cz)
Seznam
vyobrazení, odshora dolů:
1. Sochař Zdeněk Macháček na prahu 85. narozenin.
2. Zdeněk Macháček: Modrá krajina I. (reliéf), polychromované dřevo,
2004, výška 78 cm.
3. Zdeněk Macháček: Zelená krajina, polychromované dřevo, 2009, výška
200 cm.
4. Zdeněk Macháček: Brána k múzám, polychromované dřevo, 2008,
výška 450 cm.
(Fotografie: Jan Dočekal)